Lillemor var student på magisterprogrammet i strategisk
information och kommunikation på BHS under 2012. I programmet har varje student
en kontaktorganisation där de utför en stor del av sina examinationsuppgifter.
Lillemor och Kristian, som är VD för hennes kontaktorganisation, hörde av sig
till programansvariga i april 2013 för att dela med sig av sina erfarenheter av
samarbetet under utbildningsåret.
- Lillemor kom dundrande in med en massa ny kunskap i vår
organisation och jag såg en möjlighet att lära mig en massa nytt inom ett
område som jag inte kan så mycket om men är intresserade av, säger Kristian.
När Lillemor kontaktade företaget för att höra om de var
intresserad av att vara hennes kontaktorganisation under studietiden hade hon
förberett sig mycket, bland annat genom att läsa på om företaget och genom att
förbereda den första examinationsuppgiften så att hon kunde presentera den för
Kristian.
- Varför ska jag lägga tid på det här? Jag insåg ganska
snart att det bidrog till ett värdeskapande i vår organisation och att det var
väl investerad tid, säger Kristian.
Samarbetet har fungerat mycket bra och de har hjälpt
varandra framåt. Kristian har bidragit med sin branschkunskap och sina
ledaregenskaper för att få Lillemor att tänka ett steg längre. Lillemor bidrog
med sin kunskap om kommunikation och informationshantering i organisationer och
var bollplank åt Kristian när det gäller kommunikationsfrågor.
- Kristian hade en så otroligt och öppen attityd hela tiden.
Det är betydelsefullt att ha en så bra kontaktperson som Kristian ändå var,
säger Lillemor.
- Vi har haft användning av den kunskap Lillemor kom in med
i företaget. Den är inte branschspecifik utan fungerar i alla branscher, säger
Kristian.
I kursen Informationsprodukter hjälpte Lillemor företaget
att se hur de kunde öka informationen kring företaget och deras tjänster. Hon fick personalen att förstå vad en
nyhet är och därmed ökade företaget sitt nyhetsflöde både på hemsidan och på
Facebook.
- Vi levererar tjänster och nu valde vi att paketerade våra
tjänster och blev bättre på att kommunicera våra tjänster. Vi ökade våra
intäkter tack vare att vi produktifierade våra tjänster helt enkelt och det är
Lillemor i hösta grad en orsak till att vi gjorde.
- Tidigare kunde vi beskriva vad vi gjorde men nu kan vi
också säga varför, avslutar Kristian.
Birgitta Wallin
Programansvarig
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar