En blogg från Högskolan i Borås

fredag 12 april 2013

För närvarande arbetar jag tillsammans med en grupp kolleger på en bok om skolbibliotek. Mitt kapitlet handlar om den senaste tidens forskning om skolbibliotekets läsfrämjande roller och funktioner. Under arbetet har jag också haft tillfälle att läsa några av de så kallade "impact studies" som flera gånger genomförts i USA.

"Påverkansstudierna", om vi ska kalla dem så, letar genom statistisk datainsamling och analys efter samband mellan utvecklad skolbiblioteksverksamhet (stora bestånd, utbildad personal mm.) och elevers studieresultat på standardprover och liknande. Sådana samband tycks inte vara särskilt svåra att hitta! Även om det förvisso finns flera saker att diskutera i studierna (som fallet brukar vara med statistik) är mitt sammantagna intryck att studierna med stor tyngd visar att skolbiblioteket kan ha en central roll att spela i skolsystemet.
Många av studierna publiceras öppet på Internet, i form av rapporter eller konferenspapers. Om du är intresserad är det nästan bäst att du själv gör några sökningar. Ett centralt namn är Keith C. Lance, men se även Stephen Krashen, Ross Todd & Janica Heinström.
Mvh Mats Dolatkhah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar