En blogg från Högskolan i Borås

torsdag 4 april 2013

Innovation och entreprenörskap som inslag i bibliotekarieutbildningen


Som lärare i kursen Projektledning, utveckling och utvärdering har vi anledning att fundera över hur vi kan bidra till att rusta studenter för arbete inom en, förmodat, alltmer föränderlig biblioteksvärld. Med jämna mellanrum presenteras undersökningar om kompetensbehov för bibliotekarier. I en sådan, genomförd av DIK-förbundet 2011, efterlyses kreativ kompetens och entreprenörsegenskaper. Man ser också behov av personer som har ”modet att synas och höras”. I denna kurs samarbetar vi med organisationen Drivhuset i Borås för att stödja studenternas benägenhet att utveckla sina innovativa, kreativa förmågor, omsätta dem i projektidéer och att våga tro på sina egna idéer. Hur kan vi stimulera studenter att vara modiga och tro på sin kapacitet att finna nya vägar och lösningar?  Behovet av förnyelse och kreativitet är ständigt förekommande aspekter även i den offentliga sektorn.

Samarbetspartner på nytt sätt
Under arbetet med kursen kom i vi kontakt med ett tidigare samarbetsprojekt mellan Drivhuset och Högskolan i Borås genom projektledare och affärsutvecklare Lotta Lehikoinen. Drivhuset är en ideellt arbetande stiftelse som startats av och för studenter 1992 och som finns på 14 högskoleorter i Sverige. Drivhuset arbetar för att förändra inställningen till entreprenörskap bland studenter. Liksom vi kursansvariga vill man hjälpa studenter tro på sina projekt/affärsidéer.  När Drivhuset talar om entreprenörskap drar vi också paralleller till intraprenörskap, att kunna initiera, driva och genomföra förändringen inom den egna organisationen.
 
Utanför högskolemiljön
En tanke med samarbetet med Drivhuset har varit att lyfta studenterna lite utanför den trygga skolmiljön och att få testa sina idéer mot en utomstående, lite mer som i verkligheten. Drivhusets projektledare gav feedback på projektidéerna och hur de kunde presenteras på säljande vis. Kursen avslutades med en konferens i Drivhusets lokaler där vi lade vikt vid presentationerna. Vi fick under två dagar lyssna till många kreativa, intressanta presentationer och tillsammans diskutera olika fullt genomförbara, relevanta, aktuella projektidéer. Några exempel på projektnamn: BOBCATSSS 2014 Internationell studerandekonferens, Från SAB till DDK med sommarjobbare, Sagoborgen på köpcentrumet, Seniorernas afton.


Vad tycker studenterna om kursupplägget

”viktig kurs med koppling till problemlösning”, ”kommit nära inpå hur det kan fungera i arbetslivet”, ”delarna    med samarbete med Drivhuset har vidgat vyerna”
Så låter några av de positiva kommentarer vi har fått i vår utvärdering av kursen. Att kunna bidra till detta glädjer naturligtvis de kursansvariga
Studenter med vår moderator
Lotta Lehikoinen
Arja Mäntykangas & Britt Omstedt






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar