En blogg från Högskolan i Borås

fredag 27 september 2013

En konferens med fokus på sociala medier

I början av månaden besökte två kollegor och undertecknad konferensen Social Media – The FourthAnnual Transforming Audiences Conference på University of Westminster, London. Den anordnades av det nybildade Centre for Social Media Research som också invigdes i slutet av konferensens första dag.  Konferenser är oftast väldigt givande på olika sätt och den här var inget undantag. Vi biblioteks- och informationsvetare var en liten minoritet bland de drygt 100 som gjorde en presentation, och det var intressant att få lyssna på andra typer av presentationer än man är van vid, samt att få en annan typ av frågor än man är van vid. Konferensen dominerades av medieforskare, men det fanns deltagande från andra discipliner också.

Vi lyssnade på keynotes av Stuart Allan (University of Bournemouth), Larissa Hjorth (RMIT, Melbourne), D. E. Wittkower (Old Dominion University, USA) och Megan Boler (University of Toronto). De handlade i tur och ordning om att numera kan vem som helst vara en fotojournalist, om platsbaserade tjänster och smartphones (med fokus på foto även här), en fenomenologi av delande i sociala medier, samt do it yourself-medborgarskap.

Förutom keynotes var det allt som allt 24 sessioner med presentationer som kördes simultant. Man fick helt enkelt välja vilken av tre eller fyra sessioner man ville delta på. Sessionerna täckte in det mesta. Bland annat handlade det om upplevelser av sociala medier, diskurser kring sociala medier, frågor kring sociala medier-forskning, offentlig sektor och politik, och aktivism och sociala medier. Vidare berörde sessionerna identiteter, kreativa interaktioner, nyheter, journalistik och nyhetskonsumtion, sexualitet, generations- och integritetsfrågor, musikdelning, mobila aspekter samt öppenhet och kontroll.  

Överlag var det en mycket intressant konferens som jag kan rekommendera för den som är intresserad. Nästa gång blir om två år och det blir spännande att se vilken ställning sociala medier har då, och vilken typ av diskussioner som kommer att föras på konferensen. Idag har jag känslan av att (främst den kvantitativt inriktade) sociala medier-forskningen handlar mycket om att experimentera med de data man kan komma åt, och kanske inte fokusera så mycket på vad det egentligen är man vill undersöka.

David Gunnarsson Lorentzen, doktorand, Social Media Studies


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar