En blogg från Högskolan i Borås

söndag 15 september 2013

Gratis wifi angenämt på semestern

Jag hade förmånen att semestra i New York i somras. En före detta kollega lät mig generöst nog bo i hans lägenhet i Brooklyn medan han själv skulle till Europa. Jag utnyttjade hans frikostighet genom att stanna i tre hela veckor. Sådan generositet är ju inte särskilt vanlig och jag tänkte för mig själv att det kanske kunde vara så att han ville att någon skulle bo i lägenheten medan han själv var bortrest. När jag kom dit förstod jag att det inte alls var så det låg till.

Lägenheten på 26:e våningen var ett par år gammal och hade ett fantastiskt läge precis vid East Rivers strand med utsikt över Manhattan. Entrén var bemannad dygnet runt så ett säkrare ställe får man nog leta efter i New York. De första dagarna gick jag ofta fram till fönstret för att kolla att det verkligen var sant att jag precis utanför vardagsrumsfönstret kunde se Manhattans skyline. Och det var sant!
Bortsett från allt det fantastiska jag fick ta del av utan att anstränga mig det minsta var det några praktiska detaljer att tänka på. När man reser utomlands i tre veckor är det förstås av vikt att kunna ringa hem emellanåt. Det är även praktiskt och trevligt att kunna e-posta, surfa och spela wordfeud med mera. Rådet jag fick var att koppla upp mig på wifi och ringa via Skype. Och det var verkligen inga som helst problem. I lägenheten fanns wifi och på Manhattan upplevde jag att det fanns gratis wifi på väldigt många ställen.

Bland annat gick det fint att surfa gratis utanför NY public library på 5th Avenue även på en söndag när biblioteket var stängt. Mitt i kommersens mekka, bland skyskrapor och lyxiga affärer kunde man sitta ner och vila i skuggan och surfa helt gratis och franko. Kanske var det inte bibliotekets förtjänst, utan det faktum att Bryan park ligger bakom biblioteket. Bryan park är nämligen en de parker i New York där det är gratis att surfa. Men oavsett vad det berodde på så var upplevelsen att sitta utanför det anrika biblioteket tillsammans med andra gratissurfare helt och hållet angenäm.

Charlotte von Essen
Universitetsadjunkt på Bibliotekshögskolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar