En blogg från Högskolan i Borås

tisdag 20 december 2011

Hej, Britt Omstedt..

.. du började ju hos oss i maj 2011 och kom från från Ekonomiska biblioteket vid Göteborgs Universitetsbibliotek (Handelshögskolans bibliotek i Vasastan). Nu undrar jag om jag kan få ställa några frågor till dig för BHS Nytts läsares räkning.

Britt Omstedt, universitetsadjunkt på BHS.

Du undervisar. Inom vilket område?
I min tjänst heter det "med inriktning skolbibliotek" som ges inom bibliotekarieprogrammet på termin 5. Jag har nästan hela mitt bibliotekarieliv arbetat inom utbildningsbibliotek och så klart med informationssökning för elever och studenter i alla åldrar och på alla olika nivåer, så det är väldigt roligt att få nytta av alla de erfarenheterna i ett helt nytt jobb.


Vad gör du mer?
Vi håller på med kursen "Bibliotekets redskap och arbetsmetoder" och det verkar som studenterna tycker det har varit en väldigt rolig kurs, så det känns mycket bra.

Just nu är jag är också inblandad i en kursen om projekt och projektledning, som ska gå i vår.

Jag har en liten roll i uppdragsutbildningen KungsBib, där skolpersonal från Kungsbacka kommun ska arbeta med utvecklingsprojekt för sina skolor och skolbibliotek, där har vi helt andra studenter, redan yrkesverksamma, vilket också ska bli intressant.


Jag ska också, tillsammans med två kolleger,  arbeta  med BHS mentorsprojekt där det gäller att hitta mentorer för våra studenter bland yrkesverksamma bibliotekarier. Så där får jag  hålla kontakt med gamla kolleger men får också nya trevliga kontakter på alla typer av bibliotek. Förhoppningsvis ger det våra studenter större möjligheter att diskutera yrkesfrågor och karriärvägar med proffsiga bibliotekarier runtom i landet. 



Hur kom du att satsa på en adjunkttjänst på BHS?
Ja, var kan man annars hitta ett jobb där man verkligen får användning av allt man tidigare har arbetat med men samtidigt får göra något nytt och förhoppningsvis fördjupa sig? Så kändes det när jag läste annonsen för den här tjänsten. 


Vad har du lust att arbeta mer med?
Jag är ganska nyfiken och tänker ofta "hur är det egentligen?". Jag tycker om att snoka och utreda och det skulle vara roligt att bli inblandad i något sådant framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar